Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Saturday, June 25, 2011

Saje nak bercerita

Assalamualaikum...n hai to my blog!

    Alhamdulillah..syukur..selamat sampai ke kampung halaman akhirnya..act semalam lg dh sampai. hoho.. Aku ade phobia sikit ye pasal nak balik kg ni. Walaupun aku xpenah mengalaminya(nauzubillah)..tapi aku cukup isau sepanjang perjalanan tu sebab bak kata org2 dolu...malang tu xde bau. So, bila kt ni under perjalanan yang agak jauh ni mcm2 terlintas lam kepala otak. eksiden la aape la..huhu...smoga Allah sentiasa melindungi aku dan org2 yg mcm aku ni yg mana nak balik kg mcm nak pegi London.(eyk?)

  ok lah. xmo merepek. Ok my blog, hari ni aku juz nak cakap yg aku hepi duk kat umah. walaupun selalu bosan sebb tiap hari kne duk sorg2. tapi its ok. still ase hepi.(semua org p keje tggl aku sorg2...sob3). 

  oh ya! semalam aku dah pegi umah family kawan aku yg meninggal mggu lepas. dia bukan shj kawan tp jgk sedara aku. So, smlm adalah majlis tahlil tuk arwah. masa aku sampai tu kebetulan mak si arwah baru keluar dr rumah. Mula2, aku pegi salam dia, tanya die sihat ke...mak die ok je mula2..senyum dan tanya aku bila balik. Pastu, hati aku tersentuh bila tiba2 mak dia peluk aku. Ya Allah, sayu nya. Mak dia menangis teresak2. Mungkin dia terigtkan arwah bila tgk aku. Ye lah..aku dan arwah mmg sejak dr kecik lg bersama. sebaya plak tu. Tubuh mak dia sangat lemah waktu tu.aku peluk je dia...tu je yg aku mampu buat....tapi aku xleh nangis. aku kena kuat. tu je yg aku bisikkan dalam hati ni. setiap yg hidup pasti akan mati. itu ketentuan...

  Tapi sepanjang majlis tu semua berjalan dengan lancar. Aku tlog2 kat dapur. benda last yg aku buat adalah basuh gelas2. sedar x sedar semua tetamu dah balik. tggl aku, mak aku n ayah aku je kat dapur diaorg. pastu ada parents si arwah dgn nenek dan adek perempuan dia je. Waktu tu ktorg juz borak2 biasa je. Yg paling happening adalah ayah aku. aku ckup happy kalau dia ada. ada je point dia nak cakap dan pastu dia suka buat org gelak. Sapa yg tengah stress pun leh ilang stress taw. thats my father. aku senyum je tgk family arwah gelak2 masa duk borak2 ngan ayah aku. tenang hati ni rasa. aku tak nak ade kesedihan di wajah mak dia.

  My blog, itulah apa yg aku nak cerita pasal semalam..semoga roh arwah bersemadi dengan tenang di sana. Kita yg di dunia ni kena terus buat apa yg Allah suruh.. cukupkan bekalan utk kt di sana kelak.....

  Ok lahhh...dh cukup dah..xmo tulih panjang2...dats allz...thanksbai!

No comments:

Post a Comment