Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Tuesday, June 7, 2011

Malas

Assalamualaikum....

Hi guys,

Adakah kita akan di consider sebagai malas kalau buat gaya tidur macam kucing ni??


First of all, untuk buat entry ni, i have to throw away sikap yang paling susah nak buang jauh-jauh iaitu sikap malas. Dalam hidup ini, antara orang yang paling rugi adalah orang yang malas. Seriously, kalau orang tu tak hebat mana pun, tak gifted macam genius-genius di luar sana pun, its ok! cukup lah dengan kerajinannya. ALLAH amat sukakan orang-orang yang rajin.

TAPI, kenapa aku tak boleh nak jadi rajin??! 
 
Sebenarnya aku rajin untuk benda yang tak sepatutnya. Rajin main game. Rajin bergossip. Rajin kacau-kacau orang. Rajin duk melayan FB. Ni semua rajin untuk aktiviti yang melaghakan. So how??


Kalau nak tengok kerajinan seseorang tu menyerlah dengan begitu terangnya adalah waktu last minit nak exam. Tu pun kalau dia rasa memang dia kena score untuk survive. Mau tak nya...lau tak score nanti kena repeat sem/repeat year lah apa lah. Paling dahsyat kena kick terus dari U....Nauzubillah. 

Guys, 

Aku tak nafi yang semua orang ada sifat MALAS ni...including me. Tapi bila kita ni ada aim dalam hidup kita, kita akan cuba push ourselves untuk jadi rajin. Its ok kalau tak secara mendadak. Slow-slow pun ok. Malas ni mungkin jugak disebabkan oleh faktor persekitaran kita sendiri. Kalau takda booster of course la kita pun longlai. Mesti malas nya lah! 

Ermmm...untuk jadi seorang muslim/muslimah yang cemerlang dunia akhirat, kita mestilah rajin. Rajin menuntut ilmu, rajin beramal dengan ilmu. Haaa..APA? Dah terlambat???!! NO-NO...Dont worry...
Kita semua have time. selagi roh belum terpisah dari jasad, selagi tu lah ALLAH beri peluang untuk kita menunjukkan sikap rajin kita. ERM...bukan menunjuk actually...ianya lebih kepada menpraktikkan sikap rajin tu.

Aku aim untuk berjaya dalam setiap apa jua yang aku lakukan. yeaahhh!! Inshaallah...semoga semuanya berjalan dengan lancar. Hidup sebagai seorang pelajar memang tak boleh lari dari datelines and assignment yang banyak. Pastu nak kena fikir pasal future lagi kan. HUHU...Just follow the flow...=)

Moral of the story : Malas tu ada banyak jenis. Cuba explore satu-satu and kick out yang mana tak patut. Kalau rasa malas nak bergosip, itu satu yang positif. Malas nak bergayut dengan BF/GF lama-lama. thats one pun bgus. Tapi jangan malas beribadat ye..tu memang tak booooleh...

Time to sleep ady!


Nyte.....

TaTa....

No comments:

Post a Comment