Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Tuesday, June 7, 2011

Hujan

Assalamualaikum..

Selamat petang to all of u,

KL jarang hujan kan. Dulu la. Sekarang ni, sejak dah duk KL ni baru sedar yang bumi KL ni tak ada la asyik panas je memanjang. Kalau dulu, orang asyik cakap KL ni bandar penuh asap-asap, debu-debu. ishh..tak ada la sampai macam tu sekali. Cuba duduk dekat-dekat dengan UPM (hehe), mesti akan rasa tenang je sebab ada banyak sangat pokok-pokok. SIYESS..i tell u the truth!!... ALLAH tu MAHA ADIL kan. Selagi kita jaga bumi ni baik-baik, Inshaallah, semua akan sejahtera. Yeahh!!



                Bunyi hujan jatuh atas tanah adalah sangat merdu..cuba la dengar ye..=)


Hurmm..bila hujan turun, mesti aku akan start fikir untuk tidur.Tu kalau hujan renyai-renyai je la. Kalau kecik-kecik dulu mesti fikir nak mandi hujan je. Best gilerr i tell u!!! Tapi yang hujan awal-awal tu tak elok kena kepala sebab kandungan asid nya still tinggi. Bagi hujan tu turun lama-lama cikit..hehe..pastu enjoy la. Tapi kalau tetiba ada kilat ke guruh ke yang join sekali, maybe benda first aku buat adalah make sure barang-barang elektrik macam lappy, handphone dalam keadaan selamat. sayang woo lau tetiba kena petir. T.T


please jangan tutup telinga bila dengar bunyi kilat!! it can cause deafness... ermm..not sure it is evidence based or not..hoho


One more thing about kilat or petir or letrik dari langit ni, its actually mengandungi voltan yang sangat tinggi. Dulu kalau dekat sekolah, bila belajar bab agama, ustazah akan bercerita pasal kilat ni. Ustazah cakap kilat ni ALLAH buat untuk panah syaitan durjana yang cuba untuk naik ke langit balik. Ye la, selepas diaorg kena hukum oleh ALLAH kerana menggoda Nabi Adam AS kan diaorg kena campak keluar dari syurga. Semua ni ada dalam Al-Quran. Jom sama-sama explore!!

Orang tua-tua pun tak bagi budak-budak main dekat luar rumah bila hujan ngan petir duk berdentum-dentam. Ermm..sebenarnya, my grandma yang tak bagi..HIK3..Dia risau la apa-apa jadi kat cucunda dia nanti.Tapi lepas guruh ngan petir dah tak ada, hehe...sure semua akan gather ramai-ramai untuk enjoy saki-baki hujan yang ada.

Ada jugak orang cakap bila ada hujan beserta kilat,  elakkan dari menggunakan payung. Pastu kalau nak berteduh jangan duduk bawah pokok. Ermm..dari segi Fizik nya, yang aku study dulu la. Ianya berkait rapat dengan Charge positive and negative. malas nak ulas banyak pasal ni. Tapi tu la antara benda-benda yang menjadi topik kedai kopi kat dalam kelas bila cikgu tak ada (aku penah buat dulu).

Ok...hujan dah stop..skodeng langit..dengan harapan akan nampak pelangi yang cun!!

Ermm...susah nak tengok sebab hostel tinggi sangat and i duduk ground floor..huuu...

Moral of the story : Hujan adalah rahmat dari ALLAH..aku pernah dengar seorang ustaz cakap, bila hujan start turun tu, cepat-cepat tadah tangan and berdoa. Mintak kat ALLAH apa-apa je..dan berdoa semoga malaikat pembawa rezeki yang datang turun melaksanakan perintah ALLAH untuk turunkan hujan tu akan mengangkat doa kita ke atas langit bersama-sama.Inshaallah.... How sweet....

p/s: bukan waktu ni je kita berdoa, bila-bila pun boleh. ini salah satu daripadanya....OK!

dats all what i want to say....enjoy ur day!


                               matahari tu panas, tapi ianya sangat indah....^^

No comments:

Post a Comment