Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Tuesday, June 7, 2011

Life Goes On

Assalamualaikum....

Hi lovely readers,

Bila berjalan kaki ni memang letih..tapi rasa dia memang berbeza dengan naik transport..feel like we hold the world...Ok..thats sound so hyperbolic...=.=

Hidup setiap manusia confirm takkan ada yang sama sejibik sejibun. Tapi storyline dia memang lebih kurang kan?. We start as a cute n ada tu gebu-gebu kid. Then grow up. Become teenager. Tup2...dah dewasa. How fast!!  Actually semua ni tak semudah dengan main cakap or tulis. Once kita lalui semua zaman tu baru kita sedar banyak sangat benda yang kita rasa susah gila nak tempuh, tapi at last ALLAH permudahkannya jugak. Dulu waktu kat sekolah, bila kena buat homework 5 pages buku teks dah rasa nak nangis bagai. Adoii....dengan karangan BI nya lagi, BM lagi. Cikgu pulak pesan nak peribahasa setiap perenggan..FUHH!! Bila kerja sekolah tak siap and then esok nak kena submit plus dengan nak kejar cerita kartun kat tv nya lagi..WAWAWAWA.... waktu tu rasa bagai nak tidur je sampai setahun. Bangun-bangun semua dah settle.Tapi tu semua pemikiran yang tak matang.Bila ada masalah selalu fikir nak lari. (tapi sebenarnya tak boleh lari pun..huhu). Sebenarnya, ni pun bercampur dengan perangai suka procrastinate. Delay..delay..delay..Especially, kerja untuk weekends nya holiday, kalau tak buat malam Ahad memang tak sah.

 This is too much...if this happen to me, confirm i will runaway..pergi duk bertapa dalam hutan and muhasabah diri balik..pe kejadah nya duk xbuat kerja sampai bertimbun sakan camni..aishh!!
 
In my mind, i always think that semua masalah ni timbul disebabkan oleh diri kita yang belum cukup matang dalam life management....eyhh??.Actually tak jugak. Walau sematang mana pun orang tu, he/she still akan ada masalah dalam hidup. Tapi itu semua normal. Ujian ALLAH contohnya. ALLAH uji sapa-sapa je yang Dia kehendaki. To see sejauh mana kita beriman denganNya. Bila ada masalah kita akan cuba untuk settlekan dan semua proses tulah kita panggil ianya sebagai JOURNEY OF LEARNING PROCESS...Cuma bezanya adalah how we cope with that problems. Ada orang guna cara bijak, ada org suka guna cara jauh. DEPENDS...


If we wanna to talk bout life, confirm sampai bila-bila pun tak kan ada ending. Tapi yang paling penting, appreciate setiap apa yang berlaku dalam hidup. Semua tu adalah experience yang sgt precious. Aku ada pengalaman hidup aku sendiri. Ermm..walaupun tak sehebat para sahabat Rasulullah SAW, tak se gah Tun Mahathir punya kisah hidup, tak seindah Cinderella dan geng-geng seangkatan dengan dia, tak se tragis Lady Diana( i admire her so much), tak sehebat Alexendar Graham Bell, tapi cukuplah untuk menyedarkan diriku di dunia ini sebagai hamba ALLAH yang sangat kerdil. noob lagi. Banyak lagi kena belajar. Yes! Never say Never bak kata Bieber yg ermm..comel!


Enough Pikah!! 


Yeap..thats all. enjoy life cause you are the lucky one that ALLAH chose to see the beautiful world. Jangan alpa ngan lalai sudaa...(reminder untuk diri sendiri jugak).


* tulis dalam keadaan tenang walaupun tengah kejar dateline tuk submit final report for research..oh no0!




A life without cause is a life without effect.  ~Barbarella
kalau tak tahu kena rajin bertanya..jangan asyik main assume jerkk!!- tuk diri sendiri...hehe

No comments:

Post a Comment