Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Monday, January 30, 2012

Siri 2 : Kelebihan Jadi Anak Perempuan Tunggal

Assalamualaikum...Ok cepatt..ready2..nak sambung balik pasal td..dh dapat ilham balik selepas nyanyi lagu Kau Ilhamku by ManBai...Lololo...

Bila aku tengok balik la Siri 1 td macam..ermm..ermm..takde kaitan langsung ngan tajuk..macam lebih kepada keburukan je..HOK..HOK..OK~~ Fine...tadi tu permulaan...kena bgtau yang dramatik sikit...

Tapiiiiiii...apa yang aku cakap tadi serius memang terjadi lam hidup aku..maybe orang lain punya citer lg menarik la kot..tp xkesah la..tu experience aku..

Sebenarnyaaa...ada lagi aku nak cakap..jadi anak perempuan tunggal nie banyak benda aku dapat belajar.
Memandangkan abang-abang and adik2 aku memang agak banyak menyuruh dari membuat kerja-kerja macam iron baju, basuh pinggan, kemas rumah, masak nasik, buat air n bla-bla-bla...so, aku selaku adik n kakak diaorg kenalah amek alih jadi 'bibik' tak berbayar diaorg.
Advantage nya..memang aku boleh buat semua kerja tu. Bayangkan aku lagi terror iron  baju kemeja dari baju kurung! Aku lagi pandai pillih baju lelaki dari perempuan! Pfftt..sampai bila part nak shopping tuk diri sendiri aku dh start blurr..thats not a joke ok...

Mula-mula sakit pale..tp lama-lama aku dh immune..hmmm..
bagi aku..diaorg abang and adik aku..nak taknak aku kena buat jugak..lagipun laki buat keje memang pfftt...bek jangan buat....

tapi Alhamdulillah...walaupun, waktu kecik aku aktif bergusti n bermain mainan extreme ala-ala boys nie..takde la aku terikut nak jadi cam laki jugak...fuhh..
SO..JANGAN PERCAYA MITOS YANG MENGATAKAN GIRL YG RAMAI SIBLING LELAKI LAGI TENDS TO JADI TOMBOY OK...tu hipokritoo...dustaa belaka..aku ok je taw....=)

Ermm..jom aku listkan advantages yang aku rasa aku ada laa..

1. tak payah berebut nak masak..sah2 aku sorang je dapat pegang periuk..senduk..kuali bagai
2. Bilik tak payah share ngan sape2..hak3..ni aku suka..tp aku still bg adik aku duduk la selama aku study abroad nie...haha..KL je sbnrya...tp dari biar kosong kan..baik ada orang duduk kan...
3. Dapat memantapkan lagi skill kerja-kerja rumah...mmg sorang2 buat..mn tak nye..seb bek mak tlog jgk..
4. Baju-baju tak payah share..kalau abg nak try blouse aku no hal..hoho
5. Bila yang lain kena denda ngan ayah.biasanya aku terselamat..sebab tangisan aku berjaya meleburkan hati ayah..hak3..ni time kecik2 dolu..
6. Bila gi mana-mana, mesti semua abang adik akan make sure aku selamat. Call msj tya ada kat mn.ok x pikah? ade orang kacau tak? hik3..serius..mula-mula rs dikongkong..lama-lama rasa disayangi..ahaks..
7. Mak bagi pakai barang kemas mak..yg mana diaorang memang tak leh pakai..Lelaki la katakan....=) Tapi secara personalnya, aku mmg tak ske barang kemas pun..rasa cam berat sgt. tak terdaya badan nak menanggung..
8. Ayah sayang lebih..muahaha..(ni aku rasala..instinct seorang daughter..kui3)
9. Boleh membebel suka-suka hati kat umah..sebab aku yg berkemas n buat kerja sume.so, bila aku membebel, diaorg dengar je.berani la marah balik...mmg buat sendiri la semua keje...
10. Rasa secure sesangat...>.< dulu time kecik takde budak2 berani buli sebab tahu aku adik sape..cam best la jgk

Tambahan lagi, my siblings semua sporting and rawkk...best je hidupp...

Tu je la yang aku dapat ingat sekarang..maybe ade banyak lagi..yang penting adalah, walau siapa pun kita, ingat..yang Allah memang jadikan kita special kat atas muka bumi nie. Semua ada kelebihan masing-masing. Jangan duk asyik bersungut je. Allah lg tahu ape yang terbaik untuk kita ok...
Dulu aku punya la sedih, menangis sebab aku sorang pompuan dalam family...emo nak first menarchy kot time tu.aku rasa sunyi giler..takde sape aku nak borak kat umah..tak kan nak bergosip n cakap la girl stuff ngan diaorg laki2..huh..tp lama-lama aku pikir balik, sekurang-kurangnya, aku tak bergosip n lagha bila kat umah and apa yang aku buat adalah tlog mak settlekan hal rumah and fokus study..=)

Ok lah...tu je la aku rasa..

Oh ye..sebagai seorang wanita, kita kena ingat...wanita itu boleh menarik Ayah, Suami, Abang dan Adik lelaki mereka ke neraka..Nauzubillah..Jadi...kita haruslah jaga maruah diri, jaga aurat, tingkah laku kita..ingat...kalau kita sayangkan diaorang, kita mesti jaga semua nie..jangan sebab kita, diaorang menjadi penghuni neraka....

dat's Olz...sorry la sebab panjang sangat duk merepek..tapi ni je la yg mampu aku cakap..maap la kalau bahasa skema sgt ke..buruk sgt ke..huhu..sy yg bukan berjiwa sastera nie susah la skit nk berbunga2..=.='

Adios...Wassalam..^^

1 comment:

  1. Habanero - Air Jordan 22
    "Habanero Hot Sauce" Habanero authentic air jordan 18 retro varsity red Pepper Sauce 레드 벨벳 러시안 룰렛 This sauce air jordan 18 retro red suede online site is extremely hot and spicy, and is a favorite with many American  Rating: 4.9 · ‎5 air jordan 18 retro red suede my site reviews how to buy air jordan 18 retro men blue · ‎$5.29 · ‎In stock

    ReplyDelete