Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Monday, January 30, 2012

Malu Bertanya Jalan Sesat

Assalamualaikum...

Arini rasa malas giler nak mengemas rumah sebab rs cam dh bersih..Hak..hak..hak...bleh ke cmtu..hmm..lantak lah..
ok..mesti semua tahu peribahasa di atas..kan? tak?? ok...maybe agak pelik cikit susunan dia..
Ermm..teringat pulak bila buat karangan BM tuk SPM..haha...cikgu ari2 suh ready 5 peribahasa..memang aku yg jenis skema xde sastera ni..aku hentam je 5 peribahasa yg aku rasa xmasuk tema pun..tp asalkan ade..still dapat best student tuk BM...alhamdulillah..cam mn la cikgu nilai tu agaknye ye..huuu~

Ok...peri-peri bahasa nie aku rasa cam bagus utk diamalkan dalam kalangan masyarakat zaman sekarang memandangkan...(ayat nerd la plops..) haha...takde lah..memang sesuai pun sebab rmai yang segan nak bertanya..including ME...

aku rela orang lain p tanyakan..unless..bila mmg semua taknak..baru aku move...pffftt...nak jugak aku yg buat kan..aku bukan tak boleh...tp nt sebabkan cuak..aku cam dengar tak dengar je org tu xplain..last2 dari sesat trus xjumpa jalan...lagi naya!

Tapi aku rasa kan..kt kne tengok keadaan jugak..contohnya la..kalau di KL..kalau kita sesat ke atau ada masalah nak baca papan tanda ke..kita boleh bertanya...TAPI ingin sy tegaskan di sini..cari lah orang yang boleh dipercayai...jangan men sambar je orang tengah jalan..lagi proper cari orang yg beruniform..cam .bang polis ke..bang guard ke..ermm pak guard lg sesuai kot...abang askar ke (erkk..ade ke?) tak kisah laa..tp orang yg boleh dipercayai..

Jangan terus tya org tepi jalan...kan tetibe kena mat bangla yg kat tepi jalan tu.kuang3..BUKAN TAK BOLEH..tapi bahaya laa..lagipun malu la tanya foreigner...kui3

Tu je nak cakap..haha..up to u la nak tya sape pun..janji jgn lepas tya blah macam tu je..at least smile and say 'thanks' 'arigato' 'syukriya'  'komawoyo' or yg paling sweet cakap 'time kasih' =)

Easy kan??...

Hang cakap Teori je..senang laa..bila dah sesat smua meraba...tak sempat2 nak pilih orang dh lorr..

Owhh..let's say kalau gitu pulak...kita redha je lah...tapi aku rasa kat Malaysia ni 'still' ok laa..ermm..takde la sampai tahap kritikal lagi.....kot..

p/s : mood Hlovate skrg....=)
Okbai..Wassalam...

No comments:

Post a Comment