Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Sunday, January 1, 2012

Risk Factors for U to get Breast Cancer

Assalamualaikum...

just a short revision for my surgery posting related to Breast Cancer...
Still ramai among of us yang tak tahu pasal this cancer right..
maybe ada yang fikir ermm..family I takda sejarah cancer..so no need to worry bout it!
Oh my dear, u r actually wrong..zaman dulu mungkin..but now anything can happen...
takde sejarah cancer pun bleh develop cancer..HOW?
Nak explain banyak pun I tak pandai..tp dengan environment skrg..anything is possible...orite? Lets start..

1. Increasing age...lagi meningkat umur seseorang..lg high possibility untuk dapat this cancer. common age yang kita memang particular sgt adalah between 40-50 BUT!!! sekarang jangan pelik kalau ade teenager yang dah develop cancer...so sad kan.


2. Family history..usually kita tengok yang first degree..tapi 2nd degree pun tak terkecuali...ini related to BRCA1 n BRCA2...


3. Early menarche..it means that U datang period at the age of <12 y.o...nt mesti tanya..tapi doctor..how can i stop it? i'm sorry dear..it memang berlaku secara natural..hmm..I pun nak tahu cmne nak solvekan dis problem


4. Late first pregnancy >30 y.o , actually bila pikirkan balik, my mom pun pregnant above 30 y.o sb late marriage. tapi alhamdulillah..semua selamat inshaallah.. 


5. Not breastfeed.. please ok ibu-ibu di luar sana..breastfeed la anak-anak..tak rugi apa pun..it is GOOD for ur kids and for urself too..


6. Oral Contraceptive Pills - prolonged used..had limit if i am not mistaken ada doc tu cakap is just about for 3-4 yrs. 


7. Hormone Replacement Therapy(HRT). Mostly in post-menaupausal women yang nak kekalkan kestabilan diri selepas menopause. 


8. Nulliparous. Wanita yang tidak boleh mengandung atas sebab-sebab tertentu
.
9. high fat diet. what i understand bout this is, fat tu adalah carcinogenic agent.carcinogenic agent adalah agent yang boleh menyebabkan cancer to develop. 


10. Exposure to environmental chemical such as smoking, alohol, radiation


11. Previous history of breast cancer before or other cancer yang common adalah ovarian and also colon cancers. 


*mesti ramai yang tanya apa kaitan HRT, datang period awal n menoupase lambat, guna OCP la, and pastu tak mengandung pun boleh dapat cancer..Aishhh..bia betul.?? Ok..semua ni sebenarnya ada kaitan dengan hormone wanita yang kita panggil oestrogen..prolonged exposure to this hormone can give U risk to develop cancer. for more info, google lagi ye..kang kalau nk cakap sal oestrogen saje, mau nye berjela-jela lagi la post nie..huhu =.='

* ok..ni je yang sy larat nak senaraikan..tapi ni antara yang memang famous. It doesn't means that kalau kita ada 1 of the factors up there, kita akan dapat breat cancer. BUKAN!! BUKAN!! macam ni, saya bagi dalam bentuk situasi. Contoh, kita ni smoking. Smoking alone rarely can cause breast cancer. TETAPI!! anda ni pulak ada sejarah keluarga yang ada breast cancer. So, high chance to u to get this disease. senang cerita dia adalah gabungan beberapa factors.

*Kita yang expose dengan matahari pun ada high probability nak dapat cancer. sebab matahari adalah sejenis radiation jugak. TETAPI...maybe kita dalam kategori low risk to get cancer sebab mungkin family kita takde sejarah cancer or kita jaga pemakanan kita, or kita tak smoking or kita selalu buat checkup and make sure everything always fine.

*One thing yang selalu sy nak tekankan kalu boleh utk sy n jugak rakan-rakan semua ialah selalulah kita buat self-examination. It is not easy for the first time. As for me also, sy pun jarang buat TAPI apa salahnya kalau kita sendiri aware dengan kita punya kesihatan kan. Tak rugi..lagi bagus kalau dapat detect awal-awal..still boleh cure. =)

Fuhh...kalau nak cakap pasal breast cancer memang berjela-jela..tapi ni antara yang penting i want to highlight to all gurls out there! Check it out! kalau tak cukup info sy bagi anda boleh google tapi based on sumber yang sah la yeee...hehe.. i am also a student and also a girl. so, saya rasa ini penting untuk kita semua.! Wallahualam...

ok, tu je..kena sambung baca lagi...okbai my bloggy .n all ladies out there yang TERbaca my blog..


Wsalam...have a nice day!


Igt 5 perkara sebelum 5 perkara...salah satunya adalah SIHAT sebelum SAKIT...Ok!

No comments:

Post a Comment