Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Saturday, February 25, 2012

Pikah and Fiqh Perubatan Kembali Lagi..yehaaa

Assalamualaikum...halleewwww...

Aku dah agak dah..kalu aku online nak buat kerja mesti aku akan terbabas amek corner barengggg p tak tentu hala teruihhh..aiyoyo..amma~~ 

Sebenarnya, tadi aku ada program yang memang menarik..huhu..walaupun aku tak fully dpt dengar ceramah nie kan..Al-maklum la..tersebutlah kisah, si Syafiqah sebagai AJK makanan..yg membusykan diri menguruskan makanan...so, asyik kuar masuk dewan jee..so, terskip la sedikit sebyk taklimat..dah tugaskan..nak buat gano..huhu

Maaf la Dila..i rembat gambar nie dari fb u..kui3..

As u can see up there..ini adalah gambar promo untuk Fiqh Perubatan Siri ke-5. Actually, dari 5 nie.aku hanya mampu attend 3 jew..tu pun semua yg buat kat UPM. Kira ok jugak la tu. Sebenarnya, kuliah Fiqh Medic nie adalah gabungan beberapa Universiti di Malaysia seperti UPM (Universiti saya sendiri), Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM), CUCMS, Universiti Sains Islam Malaysia(USIM), and kali ni nye special sebab Universiti Teknologi Mara  (UiTM) pun join kitaorg.

Topik kali ni lebih kepada bersuci. Macam mana kita nak explain atau nak ajar pesakit kat ward untuk bersuci untuk mereka bersolat. Biasa la..aku pun penah ada pengalaman...bila tanya patient kan..pakcik/makcik nak solat dulu tak? saya boleh tolong..Pastu diaorg mesti cakap, alaa..pakcik/makcik sakit laa..lagipun nk bangun takleh..kotor berdarah..mcm mn nak solat...COMMON sgt2!!! So, sebab tu la tujuan kuliah Fiqh nie diadakan..

 Interesting sangat sebab kitaorg pun ada demostrasi situasi and jugak ada pelakon hebat2 iaitu geng2 kitaorg yg jadi patients berbalut-balit abes badan..haha,..lawak pulak tengok diaorg. And ada jugak sesi kat hospital di mana kena jumpa the real patients and explain kat diaorg. =)

Tu je la nak cakap...........

Oh ye..sebenarnya, jadi doktor nie bukan sahaja kita kena rawat luaran pesakit, tapi juga dalaman diaorg..jgn hanya tahu bagai nak rak pasai penyakit..kita jugak kena ingat, kita nie hamba Allah jugak kan. So, dah jadi tugas kita tuk bantu saudara kita yang dalam kesusahan nak beribadat. Jangan pandang rengan. Nt semua nie akan dihisab tau! Ok lah..jadi apa salahnya, kita berdakwah pada masa yg sama...Baru laa jadi Doctor yg terbaekk dunia akhirat!! hee~

Wassalam...sambung buat slide..kot..=.=''

No comments:

Post a Comment