Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Wednesday, February 1, 2012

Makin Lama Dia Makin Jauh Dari Aku

Assalamualaikum...

conteng kat sini je keje aku*sambil muka kurang ceria*
Harini rasa sayu sangat...bila aku dah set dalam kepala tuk taknak pikir..tp macam2 mana pun mesti aku terpikir jugak...huu~~ ape jenis perasaan pun aku tak tau..nak klasifikasikan ikut kategori ape pun aku tak tau..aigooo~~ Tapi aku terfikir jugak..sbnrnya dia yg makin jauh dari aku..atau aku tak berusaha untuk dekat ngan dia...aku pun blurr..dlu aku selalu cakap..xpe lah..serah je pada takdir Allah..Jodoh pertemuan tu semua keje Allah...habis kt manusia?? buat ape?? duk tunggu jodoh tu trun dari langit..debumm!! Bukan aku taknak usaha..tp aku takde idea..aku tak nak serabut kepala pkir cam mn...serius kalau bleh trus terang..memang dah lama aku cakap...kalau...hurmm...

Tgh fikir nak give up...

Aku teringat balik tentang ayat nie..

TRUST IN ALLAH BUT TIE YOUR CAMEL

Uncle Man yang sebut ayat nie dulu..buat aku fikir banyak kali jgak la at first....mula-mula tak paham..tapi at last baru aku dpt digest maksud dia..yang aku paham adalah..memang hidup kita sebagai manusia nie..kita wajib percaya pada Allah..seikhlas hati..tapi kt jugak kena letak effort kt untuk sesuatu..sebagai contoh..kt parking kereta kat shopping complex..orang normal akan kunci kereta walaupun dia tahu dan percaya yang Allah akan jaga kereta dia tapi dia still kunci kete tu..bukan sebab dia ragu2 dengan Allah...tapi dia nak buktikan yang dia dh lakukan yg terbaik..sekurang-kurangnya jika kete dia kena curi, dia tahu yg dia dh buat yang terbaik untuk jaga kereta dia..

Sebagai manusia, kita kena berusaha...kalau semua kt nak serah bulat-bulat, mmg kita rugi..Allah dah bagi jalan, bagi guides, bagi semua keperluan..so, kita kena la usaha ckit..

Buat apa nak usaha, kan Allah dah cakap, manusia dh ditetapkan takdir masing-masing..Dah Qada' Qadar dia camtu..buat cam mn pun still sama jugakk!!

It is totally wrong..memang Allah dah tentukan takdir masing-masing..tapi Allah jugak suruh kita berusaha dalam menuju takdir tu..Allah dah prepare sume alat-alat tuk kt bt rumah..kerja kt untuk buat rumah tu smpai siap.bukan nya duk bersila dengan harapan rumah tu siap sendiri...jadi tak jadi bukan urusan kita..tu urusan Allah..yg Allah nak nilai bukan HASILNYA tapi USAHANYA...Tapi kt jugak kena ingat..Allah tu tak pernah zalimm or kejam kat kt walau banyak mana pun dosa kt!! Allah akan tolong kt..ar-Rahman tak pernah biarkan kita sorang2..ingat tu..

Contoh paling mudah lg..Allah dah sediakan kt nasik kat depan mata..kalau kt still nak pkir yang Allah akan buatkan tuk kt semua, kt duk diam je laa..tengok nasik tu sampai masuk dalam mulut..idok gitu?? Takk...manusia waras, dia akan ambil nasik tu n suap masuk lam mulut..so, bila kt suap tu..tu lah usaha kita..senang je nak paham konsep ni..

Bila pkir camni..smngat nak give up tu hilang.....

Ya Rabbi..berilah aku peluang untuk lakukan sesuatu...

sebenarnya semua orang ada masalah...yg bezanya..cara masing-masing selesaikan masalah...=)

Wassalam...


No comments:

Post a Comment