Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Wednesday, February 1, 2012

Bodoh Sombong

Assalamualaikum...

Pernah tak kena jeling or kena perli ngan orang bila kita nak cuba tegur orang tu..bukan nak mengajar tp just nak betulkan silap dia? aku pernah..ni bukan jeling manja-manja okeh..ni cam jeling nak terkeluar bijik mata si penjeling..o.O..tp kan..lepas tu aku balas sambil wink2 balik kat dia..ouchh...cam sweet gittew..>.<


BODOH SOMBONG

Stupidly proud..proudly stupid..or what so evahh u want to call it..bagi aku dia lebih kepada tak tahu tapi still nak berlagak n tak boleh terima pendapat orang!! Tak sukahh sy orang cam gini..semoga diri sendiri dijauhkan Allah dari sifat mazmumah nie..orang macam nie patut duk sorang2 lam gua kelam..baru dia bleh bahagia..

BELAJAR TERIMA PENDAPAT ORANG


Kita tak boleh nak cakap kita betul 24/7..kita bukan nabi yang maksum..cuba belajar terima pandangan orang jugak..Inshaallah, baru la kita bleh improve and jadi lg better..Jangan duk syok je ukuq baju kat badan kita..

up to u how u want to define it..Maybe bagi certain people term bodoh sombong nie agak tak proper.agak kasar kan..yela..bodoh2 nie mana elok..tp the fact is yg tu je aku rs paling sesuai...

Ko memang lapuk laa..dah lama kot isu nie!!
YES! aku sedar yg sifat tak elok nie dah lama wujud and menular dalam society kita..malah makin terok kot..huhuu...and 1 lg..ermm..ermm..sikap jenih tak mo jaga tepi seluar orang..so, bila kena tulang hidung sendiri, mula la nak naek hangin monsun..huh...pastu barulah nak kutuk sebakul bagai..

Bodoh Sombong adalah gabungan 2 words which are bodoh (stupid) and sombong (proud) ehh..aku rasa laa.tadi baru lepas go0gle..aku tak tau sape yg wujudkan menda nie..dlu time skola cikgu BM xpenah ajar pun. ni pembelajaran secara tak formal je dari kedai2 kopi...

Ape beza Bodoh sombong ngan Egomaniac ek? Pfft..maybe lau ego dia xsemestinya bodoh la kot...kot...ade yg ego aku tengok diaorg hebat2 gak..tu berani nak ego tu...tapi orang yg sombong nie bagi aku bodoh..awat la nak sombong2..bajet sampai hidung 10 inchi..eeeeee!!

Ok...sebenarnya tujuan aku adalah nak cakap...kita semua nie hamba  kat muka bumi Allah SWT nie. Tak payah la nak sombong2..senyum bagi comel2 sikit...=D xde gigi pun xpa...tu lg manis dari sombong...and kita kena igt..kadang2 teguran orang tu sebab dia ambil berat kat kita..syg kat kita..bukan sb dia benci...lau dia benci dia takkn tegur..siap duk gelak2 kan kita lg..plus ngumpat kat belakang...TAU!!

p/s : nie untuk peringatan diri sendiri jugakk....kita sama2 ingat mengingati..n sama2 berubah ke arah yg lebih better!! Okess? Good.....

Wassalam...=)

No comments:

Post a Comment