Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Sunday, February 12, 2012

Bila Hati Bagi Isyarat SOS!!

Assalamualaikum...

Hai hati-hati yg selalu berhati-hati..

Weirdo!! hati rasa macam ada yg tak kena laa....apa yg perlu dibetulkan nie..can we fix it? LOL...ala2~ Bob The Builder la plak....
Apa la ko nie Pikah...Padahal tak tau pun masalah ape sebenarnya..pandai2 je cakap hati yg tak ok..huu
tapi ye la kan..ape2 yg kt rasa tak sedap..mesti kt kata hati..
mana ada org yg TAK SURE ape yg tak kena ngan diri dia tak pasal2 cakap dia tak sedap otak..lg pelik tetibe cakap aku tak sedap perut la arini..sound crazy~

Is it normal untuk tak sedap hati? Normal nya mesti la rasa tenang kan..tak gitu? atau ini adalah syndrome baru yg baru di'explore' maybe..tak tauuuu...

Aku jenis yg bila ada benda yg tak settle aku tak leh duk diam...mesti fikir ape masalah nye sampai jumpa..paling kurang pun  cari sampai jumpa punca benda tu..tapi bila tak tau penyebabnya tu yg susah ckit..maybe ada yg aku terlupa kot....=.='' ape ek??? aigaaaa!!

Oh..hati...

hati nie sebenarnya selalu lalai laaa...selalu lagha..bila Allah bagi kenikmatan lebih sikit, mesti diri nie alpha tahap gaban..bila Allah test sikit baru la gelabah..baru la cari tikar sejadah..cari Al-Quran..baru nak terkeluar airmata...

Lepas sakan berfikir..ni lah list yg mungkin aku duk fikir buat hati aku jadi tak tenang. ada hajat2 yang aku nak buat tapi tak start2 lagi :

1.MUTABAAH TAK START LAGI
2.IMAAN TAK MANTAP LAGI
3.SOLAT AKU DH SAMPAI TAHAP MANA KAH? LOW? MODERATE? NOT IMPROVE AT ALL?
4.SEJAK CUTI NIE DH JARANG BANGUN TAHAJJUD..APA NAK JADI NI?
5.BANYAK BERZIKIR KE ATAU BANYAK MENYANYI?
6.BERAPA BANYAK SAHAM AKHIRAT AKU ADA SETAKAT NIE? ATAU TAK ADA LANGSUNG?
7.BELUM HAFAL AL-QURAN LG..NI PENTING KOT!!
8.ADAKAH HARI2 AKU MEMBERI CONTOH YG BAIK ATAU SEBALIKNYA DEKAT ORANG2 SEKELILING AKU? FAMILY ESPECIALLY
9.AKU ADA BERHUTANG NGAN ORANG LAIN TAK? 
10.AKU ADA SAKITKAN HATI SAPA2 TAK?
11.ILMU FARDHU AIN AKU YG BELAJAR DULU2 MASIH INGAT LG ATAU DAH BERKARAT
12.AURAT AKU TERPELIHARA DENGAN ELOK ATAU TAK?
13.ADA TAK USAHA UNTUK MENAMBAHKAN ILMU DUNIA DAN ILMU AKHIRAT?
14.HUBUNGAN DENGAN ALLAH SWT WA HUBUNGAN NGAN MANUSIA AKU JAGA NGAN BAIK KE TAK? 

Banyak lagi la kalu nak listkan kat sini...list saja tak guna kalau tak buat!! Selagi Allah bagi aku kekuatan nie, aku rasa baik aku bertindak sekarang...familiar sangat ngan 5 perkara sebelum 5 perkara..tapi praktikal nya belum cukup mantapppp~ Sedih nyaa....

Takde sape nak remindkan aku semua nie..kalau aku sendiri tak peka..takdenya kawan2 nak mai dekat aku, mesej ke,call ke, hantar burung merpati ke, pos surat ke kat aku nak ingatkan aku semua nie..kalau ada Tu, memang sahabat dunia akhirat laa..memang anugerah Allah paling indah...=)

So, kena bertindak sekarang....bila sedar tu maknanya Allah sedang ingatkan kita..masih nak bagi kita peluang...grab it!!


Hati nie fragile..so, kena be careful...

Ya Rabb, tolonglah jangan bolak balikkan hati ku ini..tetapkanlah ia di jalanMu....Ameen

No comments:

Post a Comment