Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Thursday, March 29, 2012

What's wrong with Modern Medicine?

Assalamualaikum wbt....

Aku rasa cam nak confess something..
tadi ada la sorang saudara ni...aku tak kenal la siapa gerangan orangnya...
TAPI..
yg buat aku rasa tak sedap hati adalah kata-kata dia...

Ada sorang sahabat aku kat FB ni macam dpt oral ulcer...& dia ade la post gambar2 ubat yg dia dpt maybe dari klinik or pharmacy...i saw paracetamol, metronidazole, bonjela and bla~bla~bla...

Bukan isu ubat tu yg aku nak discuss...tapi apa yg kawan dia komen kat bawah tu...katanya...

''baek g bekam atau buat homeopathy drpd mkn ubat2 yg ada dadah ni...ikut sunnah nabi...ni da tbalik,,org islam mkn ubat yg org kafir buat,,org kafir amal homeopathy...ishh...sedarlah''

Mashaallah...memang aku tak paham laa..atas dasar apa ntah dia buat statement nie..
It's true dat sume orang maybe ada pendapat masing-masing..aku tak sangkalkan soal tuu...
Tapi kalau boleh, nasihat la elok2 sikit..
Jangan kita hina cara perubatan moden...memang la Nabi SAW dulu tak makan ubat-ubat ''dadah'' nie semua, tapi kita juga kena tahu, rawatan nie ada banyak cabang..ada perubatan tradisional, ada moden..ada perubatan Islam......
dan...walau apa jua cara pun kt guna, tu dipanggil IKHTIAR..ni semua pun dari Allah jugak kan...segala jenis ubat-ubat tu semua dari Allah jugak..kalau memang tak elok, takde nya manusia duk makan sampai sekarang....
 
Nabi tak cakap, haram kita duk makan ubat-ubat tu semua....
 
Dan, orang yang cipta ubat nie pun bukannya dia bodoh lagi sesat...dia jugak tahu, ini semua untuk bagi manfaat pada orang yang guna...bukan nak memudaratkan...
Aku jugak tak nafikan yang ubat moden ni ada side-effect dia...

Dan, sekali lagi aku nak tegaskan..orang yg buat ubat nie, xde nya dungu sangat smpai nak bg racun dekat orang sakit..dia dah letakkan sukatan atau dose yg sepatutnya yg sesuai tuk badan kt..or penyakit kt....so, ape masalahnya...

Huh...seriously aku tak paham orang yg still tak leh terima menda ni semua...sb aku dah letih dengar masalah yg sama dekat kampung aku..diaorang punya perception pasal modern medicine ni macam teruk sangat...until now!!

Aku inshaallah akan jadi doktor one day...and kalau boleh, aku taknak orang2 yg still berfikiran sempit macam ni terus duk pikir yg kitaorg yg bagi ''dadah'' ni semata-mata untuk bagi mudarat kat diaorg...

Cuba ingat....perubatan ni bermula sejak zaman Ilmuwan Islam yg Agung iaitu Ibnu Sina lagi...bukan orang kafir ok...Ibnu Sina pun dah gunakan rawatan ni semua...
 
Bagus la lau camtu, nt bila sakit...semua pegi homeopathy..pegi berbekam..tak payah la datang hospital..tak payah la pegi klinik bila sakit...tak payah jumpa doktor..and even u get cancer or tumour pun..pegi je berbekam or homeopathy...settle masalah...alternatif lain?? NO!
 
Sorry laa..too emo...sebab mmg agak kasar bahasa dia... aku mcm tak leh terima pemikiran macam tu...

And Alhamdulillah ada la sorg insan yg celik minda, dia pun ada la komen...

''xkisahla asalkan ko ada ikhtiar unt sihatkan penyakit ko. xkisahla ikut sunnah nabi atau jumpa doc atau 2-2 skali. semoga cepat sembuh'' 
 
Pointnya adalah usaha, selagi cara & jalan ikhtiar tu halal di sisi syarak, so, it is ok...bukannya kita makan benda haram...
 
tu je rasa nak luahkan...
 
p/s : post ni bukan sebab PMS ok..ni memang sebab aku rasa terbuak-buak nak cakap..dah lama dah...mungkin menda ni dah selalu sgt nampak..so, aku rasa semua orang patut bukak minda masing2..maybe saudari/saudara yg berkata-kata tu tak penah guna ubat-ubat pharmacy kerana dia nk mengamalkan sunnah2 Nabi SAW..wallahualam...semoga Allah memelihara kesihatan beliau selalu...
 
*bersangka baiklah sesama kita* 


 
 

1 comment:

  1. very true indeed. some people suka buat assumptions, bukan cari solutions.

    harapnya satu hari nanti dia akan telan balek kata2 dia tu.. bila dia penin kepala dan telan dua bijik paracetamol 450mg..

    wallahualam. =) doakn yg terbaek ye. ^^

    ReplyDelete