Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikit pun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi)


Sunday, March 18, 2012

Benda Yang Aku Nak Buat Bersama Si 'Dia'

Assalamualaikum...petangg!!

*Pffft...Agak tak selesa skrg sebab mulut rasa pedas lepas mam meggi kari...(maap la..sy memang tak tahan pedas) Penah sekali tu..ermm...actually dh banyak kali rasa nak pitam sebab tergigit cili..Oh myy~ tak leh imagine feeling wktu tu..sengsara yop!

Ok...back to the topic! ape punya skema la tajuk aku.haha.LOL... maap sekali lg..tajuk aku mmg selalu tak menarik..aku memang tak pandai la nak buat tajuk..huhu..takde kesenian di citu..

Akibat kebosanan lepas bangun dari tido and menikmati menu meggianto le currieee...aku pun macam rasa nak exercise tgn kat sini..

Sebenarnya...

Aku ni jenis yg kuat berangan...dari dulu lagi..berangan jadi polis la..jadi cikgu laa..jadi engineer la..acountant laa..doctor...ermm..not really..sb aku tak rasa aku bleh jd doctor...tgk doctor pun aku tak suka..anti giler..sb aku takut...huuu~

(harap-harap nt takde la budak takut tgk aku..kuang3) 

Cakap pasal berangan tadi..aku ada la beberapa impian aku bila dah kawin nt....(OMG...mak aku baca nie..memang habis laa..mak tahan lagi..lau ayah aku..mmg kena sembur terus nie..haha...takpe2..ni hanya la impian ok..lau makbul...alhamdulillah...)

Antara benda yg aku nak buat bersama suami aku nanti adalah :

1. Aku nak pergi buat Haji bersama 'dia'. Nape dlm first list? sebab aku rasa lagi nk tunaikan rukun Islam yg ke-5 ni wktu muda lagi bagus. Lagi cepat lagi bagus kan..Kalau berkemampuan laa.

2. Beli rumah Estate ala-ala mat saleh siap dengan ladang kuda...OMG..aku memang nak ada kuda..ni mmg dari darjah 3 lg aku dah berangan nak..seekor pun ckup la..Nak kaler hitam..huhu...ala-ala zorro gittew..haha..lol

3. Nak didik anak-anak kitaorg ilmu dunia and ilmu akhirat..Ajar mereka respek orang tua..(sedih tengok budak2 sekarang..so kalau boleh tanak anak-anak aku jadi mcm tu) Allah dh bagi aku mata untuk melihat, otak untuk digest apa yg aku lihat..so menda yg elok kt amek bt teladan..yg tak elok kt jauhkan...di smping bagi ilmu dunia...kena make sure ilmu akhirat pun mantap jugak..

4. Aku teringin sangat nak buat ni..Bila weekend je..kami 1 family packing barang-barang macam baju2 yg still elok tapi dah tak pakai, makanan banyak2, buah-buahan dari ladang kami (ni kalau ada la) apa-apa aje brg yg still berguna..nanti bawak semua masuk kete pastu pegi bagi dekat orang-orang yg memerlukan.

5. Buat makan-makan dekat rumah untuk anak-anak yatim..mesti seronok dapat tengok anak-anak kami tolong sama-sama hidangkan makanan tuk tetamu. Ya Rabbi...indahnya..

6. Bawak anak-anak melancong ke negara-negara luar. Aku memang sukakan humanitarian activities..sebab tu aku amek medic..so, kalau ikutkan hati, aku nak aje bawak anak-anak aku pergi Iraq, Palestin, Syria, Afghanistan sebab aku nak anak-anak aku tengok betapa sengsaranya saudara-saudara
seagama mereka sedangkan kita di Malaysia nie penuh dengan kemewahan sehingga ramai di antara kita lupa nak bersyukur..*untuk diri sendiri jugak* 


7. Hari Jumaat, anak laki-laki ikut ayah/daddy/abah/papa dia pegi solat Jumaat smbil pkai jubah seluar (why? ahahaha..no answer for that..aku memang suka laki pakai jubah seluar) while yg gurls akan teman mak dia masak dekat rumah..Yeayy! sweetnya..haha..berangan je lebih =.=''

8. Aku kena make sure..dalam sehari kitoarg akan solat berjemaah bersama-sama at least waktu maghrib ngan insyak...Suamiku jadi imam ok (ameen) anak laki-laki again kena tolong azan sorang, qamat sorang...kami yg ladies jd makmum kat belakang..how sweet!


9. Aku dan 'dia' akan ajar anak kitaorg berenang, memanah, menunggang kuda...=)


10. Keluar jalan-jalan tepi pantai sama-sama 1 family. Camping pun bleh jgk..>.<


11. Selalu bawak anak-anak kami balik umah atok2 and nenek2 diaorg.


12. Petang-petang lepak dekat laman rumah sambil makan cekodok pisang dengan air teh o panas..ermm..kuih-kuih lain pun ada jugak..tak larat nak senarai banyak-banyak..hehe


13. Main volleyball (my favourite.so suami takleh halang ye....=P)


14. Nak shopping sama-sama!!! 

15. Teringin nak 'star-gazing'....yg nie berdua je..haha..lol lagi..

16. Teringin jugak nak chanderlight dinner dengan si 'dia'

17. Tengok wayang sama-sama dengan si 'dia'..lau citer yg sesuai untuk kanak-kanak, ktorg bawak anak-anak sekali...


18. Oh ye! nt dalam sekali sebulan ke..kitorg akan buat family meeting...time tu kena duduk bincang tentang ape-ape issue je dalam rumah..ceewahh..haha..cam cool jgk la~~

Tu je aku ingat...ni random...satgi lagi banyak aku list lagi banyak yg kepek mepek...hmm..ni apa yg aku penah berangan dulu aku terus tulis...aku harap sangat at least semua my wishes will come true..Inshaallah..=)

Korang ade tak impian sendiri?? I bet semua org akan ada angan masing-masing..Cuma orang len punya lg mantop laa..aku punya biaso2 jah...haha

Ok lah..nak rehat jap..letih lor duk taip2 nie...

*terasa macam entah ape-ape je post aku nie...ngaa~~
*yg si 'dia' tu memang aku tak tau siapa...no idea sape..rupa macam mana..tinggal kat mn..umur brp..sume aku tak tau...jgn tya..memang aku takleh imagine siapa...Interesting kan! haha..lau dia tengok aku punya list ni maybe dia punya pupils terus dilate!! huuu~~

Wassalam...

1 comment:

  1. what a cute wishlist. may dear Lord bless you and your prayers. ameenn~ ^^

    ReplyDelete